Hur jag tog kontroll över mitt sockermonsret!

Jag har varit en riktig godisråtta så länge jag kan minnas, har alltid ätit mest och hela tiden velat ha mer (kommer gå djupare i det i ett senare inlägg).. Ha aldrig förstått hur folk kan ta en bulla och vara nöjd, what the fuck!? 😱 

Har alltid känt mig utanför pga det.. Men för några år sedan läste jag Sockerbomben - I din hjärna av Bitten Jonsson och då föll så många bitar på plats och jag förstod att jag inte var ensammen..

Innan jag tog tag i mitt liv ordentligt (den 17aug-15) så har jag gjort x antal försök att kontrollera sockermonstret i mig, men i stort sett alltid misslyckats redan samma dag eller dagen efter.. Jag tänkte eller sa högt till mig själv; att det här var sista gången, att det var en engångsgrej, att nu ska jag inte äta snacks på x antal dagar/veckor, inget mer innan helgen osv! Men som sagt så höll det aldrig, jag var fast i en ond cirkel.. Hur illa man än mådde efter (och under tiden) man äte så förnekade man det sen då suget satte in! Jag har t.o.m. spelat in videoklipp på mig själv då jag mår som sämst och säger att jag mår illa av det här osv, ändå så ignorerade jag det sen då suget satte in..

Den största förändring jag gjorde inför den hära livsstillsförändringen var att jag funderade ordentligt på varför jag alltid misslyckades, varför och när har jag svårast att stå emot.. Jag insåg att jag måste förbjuda mig själv helt från godis, då det gäller just godis har jag aldrig kunnat kontrollera mig själv.. Så godislöfte vart första punkten.. Sen har jag förr försökt avstå helt från snacks och fika men efter ca sex månader brukar jag börja äta lite och intala mig själv att jag kan göra det men det tar inte lång tid så är jag fast i sockerträsket igen.. Så därför valde jag (efter några veckor) att tillåta mig äta precis vad jag ville och hur mycke jag ville för en kväll, en kväll jag planerat i förväg.. Får alltså inte äta på impuls och det var för att jag insett att jag äter mycket snacks på impuls, vet inte hur många gånger jag stått med händerna i bunken innan jag ens reagerat på det (för att jag fick ett sug på tex chokladbollar)! Så inget impulsätande och att planera mina snacksdagar blev en annan punkt.. Har alltid varit en känsloätare och det har jag satt helt stopp för, det har även gjort att jag mår bättre (att äta då man är tex nere gör bara att man blir ännu mer nere)! Jag mår alltid illa efter jag sockerfrossat; kan känna mig febrig, illamående osv och sen kommer begäret om socker.. Bland den viktigaste punkten jag satt är att jag inte får äta snacks två dagar i rad, har minst fyra dagars mellanrum för säkerhets skull (annars är jag lätt fast i sockerträsket igen)! 

Kvällarna är svårast, då är man oftast väldigt trött så då vill man bara mysa i soffan framför en film/serie.. Men man vill ju ha någe att äta också, hela tiden! Mina bästa tips är att göra nå annat då det är som jobbigast; spela tv-spel, läs en bok, sällskapsspel (ifall du har möjlighet), pussel, promenad (ifall du har energi till de), sudoku, korsord osv..

Sammanfattat:
•Varför har du misslyckats med dina förbud du satt åt dig själv?
•Sätt upp realistiska och tydliga punkter (regler)!
•Var bestämd, det är DU själv som bestämt att du inte ska äta!
•Är begäret enormt så underhåll dig på något sätt!