Nyårslöfte

Mitt nyårslöfte var att hålla mig ifrån snacks och fika i sex månader (har redan godislöfte från 7 april 2015)!

Varför valde jag det?
Joo för att jag började spåra helt, snacks började vara det enda jag tänkte på och kom på mig flera gånger med att smygäta (som jag sen berättade för sambon och er då jag valt att vara ärlig för min egen skull)! Så jag kände att jag behövde göra nå extremt och valde därför det som nyårslöfte! Som belöning så valde jag först en surfplatta men ändrade till en grej som gör att jag fortsätter att leva ett aktivt liv! Jag och sambon valde att få unna oss ett superfint tält som vi suktat efter, Fjällräven Keb Dome 3! Vi köpte det redan i slutet på april så vi hann prova lite lätt vintertältning med det (hade jag fuskat efteråt så hade jag bestämt att då måste vi sälja tältet)!

Det var betydligt jobbigare än vad jag trodde det skulle bli.. Första veckorna så saknade jag snackset enormt! Men efter någon månad började det lugna ner sig lite sen övergick det till den sociala biten, att inte kunna fika då någon fyller år osv! Då värmen kom så saknade jag glass enormt, men inte att jag ville trycka massa glass utan istället att njuta av en glass med flickvännen! Dom där två grejorna väntade jag mig inte att jag skulle sakna men blev såå glad att det i slutändan är det jag saknat mest! Ett mål jag har i livet är nämligen att komma så långt att jag kan sitta vid ett bord och fika med folk, ta en bulla och vara nöjd! Jag är såå långt ifrån det nu (nu tänker man bara på hur många kan man äta utan att äta tusen gånger mer än alla andra och bland det värsta är när folk lämnar på tallriken, hur kan man inte orka äta upp nå så gott!?)

Däremot så bytte jag ut ett begär/beroende till ett annat.. Pastamängden och antalet mjukmackor ökade, även shoppingen! Pga det så hände det inte så mycket på vikten som jag önskade men ca två kilo fick jag bort iaf!

Jag fick många kommentarer och personliga meddelanden om att regler för dom bara triggar dom och så är det garanterat för dom! Men alla är vi ju olika och personligen måste jag ha regler för annars spårar jag, då tar mitt begär över, därför sätter jag regler för mig själv.. Alltså inte för att straffa mig själv..

*Regler för kommande halvår:
•Ätardag två gånger i månaden
•Fika två gånger i månaden
•Max två stycken mjukmackor per dag
•Normal pastaportion
•Fortsätta med planerade ätardagar
•Rehabträning två gånger i veckan

Ätardagar = nu kommer det inte bli lika stora mängder som förr, kommer nästan att halvera mängden. Varför? Delvis för att jag åt sjukt stor mängd på min snacksdag (alltid äte mängder) men mest för att jag vill komma bort från att äta tills jag mår illa i flera timmar (ibland rent flera dagar)..

Fika = Tex när man är på besök hos någon, en glass en varm osv!

Planerade ätardagar = dagen jag får unna mig måste vara bestämd minst dagen innan! Varför? För att det var min räddning i början att få bort all impulsätning.. Det var inte ovanligt förr att jag fick ett sug och tex stod med händerna i bunken och knådade ihop chokladbollsmeten innan jag reagerade över vad jag faktiskt höll på med..

Rehabträning = därför jag väljer att lägga in rehabträningen som en punkt är för att jag inte alls kommit igång med den, kan räkna på en hand hur många gånger jag gjort den de senaste månaderna! Och jag vill ju verkligen bli bra i knäna igen för jag saknar löpningen enormt och så är det så många andra aktiviteter jag vill kunna göra! Största tröskeln för mig att göra ett sånt pass är för att det känns som att det inte ger något, det är ju så lätta övningar, men bara bita ihop och göra övningarna.

Förra gången hade jag som sagt Keb Dome 3 tältet som belöning och den hära gången har jag valt att belöna mig med ett ordentligt löpband!

Nu kör vi! 

Första månaden

Första månaden av det nya året har passerat..

Hur det har gått med mina nyårslöften (ni kan läsa mer om mina nyårslöften hära ☞ http://aldrigmerafetto.blogg.se/2017/december/nyarsloften.html):
Det har faktiskt gått mycket bättre än vad jag trodde att det skulle göra (med tre av dom iaf)! 😃 Jag har kommit igång ganska bra med träningen men dock har många pass blivit inställda då det snöat en hel del (jag räknar inte skotta som träning, annars så hade jag ju blivit klar med träningsmålet direkt 🤣)..

 
När det gällde att sluta med snackset så var jag väldigt orolig att begäret skulle ta över och att jag skulle börja äta i smyg MEN jag har lovat mig själv att vara ärlig om sånt till Andrea och ni (för min skull) så jag stålsatte mig.. Inget snacks för mig och det har jag hållt i 32dagar och kommer fortsätta hålla (+ att jag fortfarande håller mitt godislöfte)! 😃👍🏼👊🏼 Det som är kvar att jobba med är shoppandet! 🙈

Hur jag har gjort:
Med träningen så har jag gått igenom kommande vecka och satt ut när jag ska träna och sen hållt det (att det sen blev att skotta ibland är en giltig ursäkt)! 💪
Med snackslöftet så hade jag ju först bestämt att jag skulle få äta popcorn max en gång i veckan men inte ens det har jag gjort, valde att ha en helt vit månad från sånt! Men hur har jag klarat mig ifrån att åka dit då det finns så många frestelser runt om en? Jag är bortskämd med att sambon jobbar på Ica så jag behöver i stort sett aldrig gå in på en mataffär och måste jag det så ser jag till att ha ätit något just innan så jag inte är jättehungrig! Sen håller jag mig till handlingslistan och försöker att inte titta på snacks (plågar bara mig själv då jag gör det för jag kommer inte köpa nå)! Sen jobbar jag bredvid ett cafe och en butik som säljer massa godis och snacks men butiken undviker jag och cafet är jag inte alls in på. På kvällarna, speciellt då jag är själv, så har jag underhållt hjärnan och händerna med tex att läsa böcker (tjejen fick mig att börja läsa Sagan Om Isfolket och jag är helt fast), även fastnat för ett mobilspel "Township" (obs beroendeframkallande 😅), sudoku osv.. 😃👍🏼 Sen att inte glömma Surfplattan som jag har som belöning efter två månader utan snacks, endast en månad kvar tills jag får köpa den! 😃
Med kosten så slutade jag med mat som innehåller mycket kolhydrater (tex pasta, mjukt bröd och ris) och det gjorde jag för att jag började överäta mjukmackor efter att jag slutade med snacks.. Det blev att jag bytte ut sockret (+ ätandet) till något annat.. Men nu har jag vart utan dom sakerna i tre veckor! 😃🙌 Det har dock istället påverkat shoppandet, har shoppat mer än vanligt.. Ett beroende löser oftast av ett annat..
Men sen är det ju så jäkla roligt att shoppa kläder nu då man kan göra det på vanliga butiker för att man har en vanlig storlek nu! 😃🙌 Köpte nyligen en till Fjällräven jacka och jag är så nöjd med den, riktigt varm och härlig! 😃❤

 
 
Nu är vi inne på februari månad och jag kommer fortsätta kriga på som jag gjort och jag hoppas att det går bra för er också! 😃👍🏼👊🏼

Vecka ett

Första veckan utan snacks och fika är avklarad och det har gått bra! 😃👍🏼👊🏼

Men däremot så har jag istället äte mängder av mjukmackor och jag förstod nästan att det skulle bli så, att jag skulle byta ut snackset till något annat! Tanken varför jag skulle sluta med snacks var för att jag vill gå ner några kilon + minska några cm runt magen speciellt men äter jag så hära så går jag ändå bara upp i vikt! Så därför skärper jag till kosten ännu mera!

Hur:
Jag ska självklart fortsätta att vara utan snacks och fika i sex månader.. Sen kommer jag att pausa popcorn ätandet (som jag hade tänkt tillåta mig äta en gång i veckan ist för snacks), kommer att ta bort de värsta kolhydratbovarna som tex mjukbröd, pasta, ris..
Kommer äta en mildare variant av GI; kommer äta havregrynsgröt, hårdbröd, potatis sen självklart massa protein och grönsaker! 😊
Ska även dricka minst en liter vatten per dag och komma igång med promenader och träning!

Hur länge:
Vet inte hur länge jag kommer att äta så hära men ska iaf tappa några kilon men blir iaf några månader.