Sjukgymnasten

Förra året i slute på april började jag jogga, jag fastnade för det direkt och ökade mängden fort! Men jag gjorde ett enormt fel, jag tränade knappt benmusklerna (de var inte lika kul att jogga med träningsvärk i bena)! 😣
I slute på juli så försökte jag jogga hem till föräldrarna, klarade inte sista 3km då jag hade så sjukt ont i bena.. Men de blev ändå 33km, mitt förra rekord var 10km.. Jag hade grymt ont i knät efteråt, haltade typ i en vecka.. 😣

Direkt efter VårRuset (som även var mitt livs första lopp) så anmälde jag mig till Tjejmilen.. Pga knät så joggade jag knappt efter den dära långa svängen, fick ont direkt jag försökte.. Men dagen innan Tjejmilen köpte jag ett knäskydd, tack vare det så tog jag mig runt hela loppet.. Men direkt jag komme över mållinjen så började jag gå, halta rättare sagt, och fortsatte halta över en vecka.. Sen dess har jag kanske joggat totalt 500m..

Egentligen visste jag vad som behövdes göra.. Träna upp benmusklerna och köra alternativ cardio träning som inte belastar knät så hårt (cykling, crosstrainer, simning osv).. Men då jag inte kunde jogga längre så blev jag förstörd, jag vill bara jogga.. Så jag kanske har tränat totalt 10ggr sen Tjejmilen.. 😏

Men imorse var jag äntligen hos sjukgymnasten, där fick jag det bekräftat att det inte var nå fel på knät (jag har vart väldigt orolig då vi har dåliga knän i släkten, dom som känner min pappa vet hur det ser ut när han går)! 😃🎉 Så nu blir det att göra övningarna jag fick av hon och sen börja jogga korta sträckor i början! 😃😃

Har anmält mig till tre lopp i sommar; VårRuset, triathlon och Tjejmilen! Nu jäklar är de bara börja träna, woohoo!! 😃🎉