Bygga hundgård

Nu är hundgården i stort sett klar, woooo! 😃
 
Pappa har hjälpt oss med att gjuta, bygga hundkojan och sätta upp hundgården.. Gräva och kärra jord och grus har vi gjort själva! 😊 Mina armmuskler är större nu än innan vi började och då har jag inte alls tränat någe! 💪🏼😅 Pappa tyckte vi skulle anlita en traktor som hjälpte oss att frakta dit jorden och gruset men jag vägrade, jag ville göra allt själv! 😃 En sak som är säkert, hade jag inte gått ner 30kg hade jag aldrig orkat det hära! Då hade jag anlitat en traktor utan att fundera.. 
 
Hur vi gått tillväga; 
Började med att mäta ut hur ramen skulle grävas och hur mycket marken lutade! 
 
2dm brett och 1dm djupt skulle jag gräva men jag grävde 2-3dm djupt! 💪🏼😅
 
Pappa komme förbi och hjälpte oss gjuta ca 2/3 av ramen, lämnade på flit så det skulle vara lättare för mig att kärra in all jord och grus!
 
Dit med markduk för att slippa gräs i hundgården, ovanpå duken la vi ameringsmattor för att undvika grävande och möjligheten att rymma, nu gräver inte våra hundar men dom nästa kanske gör så vi ville göra det ordentligt direkt! Efteråt så fyllde vi upp med jord så att marken blev hyfsat rak! Ca 100st kärror med jord behövdes (inkl för att täcka igen "diket" ja grävt)! 
Sen la vi ytterliggare ett lager med markduk, vill verkligen inte ha upp ogräs! 😅 
 
Man måste ju självklart märka hundgården också! 😃😅
 
Vi valde att göra en egen liten variant på sidan av hundgården med cement och stenar, himla nöjda av resultatet! 😊 
 
När jag kärrat in lite mer än hälften av gruset så komme pappa förbi med hundkojan som han byggt hemma, sen blev de att gjuta de sista så jag kunde fylla hundgården helt med grus (det regnade rejält när vi gjöt, vi behövde inte ens tillsätta vatten, men det stoppade inte oss)!
 
142st kärror med grus blev det, ca 9-10ton! 💪🏼😃
 
I förrgår komme pappa på kvällen så vi ställde upp själva hundgården, vi köpte en Troax 36kvm från Lundhs.se! 😃 
Vi använde impregnerade reglar (45*95) på ramen som vi sedan satte fast hundgården i! 
 
Idag har jag och hjärtat byggt en altan åt dom och målat dom vita plankorna! 😊
 
Valde att placera hundkojan i mitten för att dom alltid ska ha tillgång till skugga! 🐶❤
 
Sen blir det att gräva ner en elkabel dit för att koppla in ett hundelement och uppvärmd vattenskål! 😊 Nästa sommar får dom ett tak (därför vi gjorde en sån ordentlig ram + att det är snyggare så 🙊)! 😊❤
 
Resultatet: