En grop efter vägen

Jag skäms... inför er och mig..
Jag har alltså gått upp 5kg på ca 10,5månader varav dom sista tre kilona ha komme efter jul.. Mätte över min svullna mage också, 96cm visade den..
Jag hade ingen lust att väga mig, anade att vågen skulle visa någe sånt hära.. Märks verkligen på kläderna att jag gått upp i vikt, allt verka ha lagt sig över magen också.. 😏 Det är en fördel att gå omkring i Lundhagsbyxor och jeans, det är byxor som sitter åt en del.. Förr gick jag allti omkring i mjukis, då kunde jag gå upp nästan 10kg utan att det märktes..

Varför jag gått upp..
Jag saknar i stort sett mättnadskänsla men av pasta och mjukt bröd så kan jag få den känslan ibland, om jag äter mycke.. Så jag har alltså överäte av det ganska mycke.. Så less att gå hungrigare från matbordet än vad jag var innan, men få hitta nått annat sätt (vill ju inte behöva banta då och då för att jag vill äta mig mätt)! Sen snackset.. Som ni sett så äter jag mycke, väldigt mycke, av det då jag väl äter.. Äter jag inte allt jag är sugen på så försvinner inte suget.. De är bara de att jag haft ett enormt sug sista veckorna så jag har äte nästan varje vecka (tillåter mig att äta max en gång i veckan) och de märks självklart på vågen.. Speciellt då jag legat nästan en vecka men ändå äte massa snacks..

Hur jag ska göra..
Jag ska ta bort pasta och mjukt bröd nu tills jag når min målvikt igen (ca 60kg och mindre magmått).. Så blir mer protein och sallad på min tallrik (lägger till ris om nån vecka).. ☺ Sen börja om med promenaderna och träningen, sakta men säkert (har vart sjuk typ en vecka nu)! Ska dra ner på snackset också, nu är det max varannan vecka som gäller (alltså max två ggr i månaden).. Ska jag äta så mycke som jag gör så kan jag inte äta det varje helg, bara inse det! Målet är att kunna nöja mig med mindre, tex att vi delar på en kladdkaka (normalt skulle jag äta den själv + mera)!

Första känslan var att jag har misslyckats.. Men jag tänker inte se det som det, jag väljer att se det som en grop efter vägen.. Det är en livsstilsförändring jag håller på med och är det någe jag lärt mig (och accepterat) så är det att den inte är spikrak!

Jag väntar inte till på måndag med att ta nya tag utan jag börjar redan idag! Sove jättedåligt pga snackset (känns även som att magen seriöst ska sprängas pga allt jag äte) så gav upp redan kl 07, klädde på mig och for ut me hundarna.. 40min promenad i lugnt tempo fick starta dagen..

Jag hoppas att ni fortsätter och tror på mig, erat stöd och pepp är guldvärt! ❤

4
Anonym

Att lägga till mer fett i dina måltider skulle kanske hjälpa. Det hjälpte mig. Jag kör lchf, men man måste inte ösa på med fett. Men avokado och en bra sås kanske.

Svar: Joo, jag har varit inne på det! Mer avokado i salladen och så! ☺
aldrigmerafetto

Anonym

Säger bara LCHF

Svar: Provat det förr och som jag skrev så kommer jag köra en variant av det nu ett tag! ☺
aldrigmerafetto

Anonym

Rotfrukter mättar mera än sallad och potatis i lagom mängd mättar och är bättre än ris och pasta.Har du inte provat mathavre så testa det också.

Svar: Tack för ditt svar! ☺ Det kanske det gör, men som jag nämnt så saknar jag mättnadskänsla så tyvärr spelar det ingen roll för mig vad jag äter! 😕
aldrigmerafetto

Fanny

Hej! Följer din instagram och tycker din resa är väldigt inspirerande! Har du testat med grönsaker såsom broccoli, ärtor, morötter, harricot verts och blomkål? De mättar väldigt bra samtidigt som de har ett lågt energiinnehåll. Fibrer är högt vilket också är bra och mättande. Sallad, gurka etc innehåller i princip ingenting förutom vatten och vitaminer och mättar väldigt dåligt. Jag själv åt sallad till maten innan och då överåt jag massor av maten, men sedan jag bytte till andra sorters och större mängd grönsaker (typ 200g/portion) och äter upp det först och dricka ett glas vatten innan jag hugger in på maten blir jag mätt jättefort, värt att testa i alla fall :) lchf skulle nog jag inte rekommendera, eftersom fettinnehållet blir högt blir även energiinnehållet väldigt högt och du måste äta betydligt mindre portioner för att fortfarande ligga på ett underskott. Men vet att det fungerat för vissa :)

Svar: Hej Fanny! Vad glad jag blir av att du tycker det! :) Joo, vi har de också ibland på tallriken.. Dock är de inte lika gott hehe.. Sen spelar de tyvärr ingen roll för mig då jag som sagt saknar mättnadskänsla, av pizza/pasta/palt (mat me mycke mjöl) osv kan jag uppleva mättnadskänsla om jag äter nog mycke! Jag tänkte inte köra ren LCHF, är för mycke fett.. Men försöka dra ner på kolhydraterna lite iaf.. MVH Ida
aldrigmerafetto