Hänt en hel del på två år

Under april och maj månad fyller mer än halva familjen år; mamma, 4st syskonbarn, jag + ena svågern! Det är alltså mycket firande under kort tid!
 
Igår direkt efter jobbet var jag och firande ena syskonbarnet, fast de var innan jag hade ätit middag så tackade jag nej till fikat! Det var självklart jobbigt att sitta där och titta på medans dom åt men jag hade bestämt mig innan att jag inte skulle äta så det höll jag fast i, sen taggade jag middagen som väntade på mig hemma för att underlätta för mig själv! Jag har även en awesome fråga jag brukar ställa mig själv ifall jag är så sugen på snacks att jag tänker fuska: Kommer du ångra dig om du äter? Svaret är 99% ja så då äter jag inte! 
 
Jag är inte där jag vill vara än, inte säkert att jag ens kommer att komma dit, men jag har gjort enorma framsteg sen jag ändrade om min livsstil!
Jag kan nämligen inte bara äta en liten bit och vara nöjd, äter jag så startar socketmonstret i mig! Så fast de är jobbigt att tacka nej så är det ändå betydligt lättare än att äta lite och försöka kontrollera sockermonstret i mig! Mitt mål är att kunna äta en liten bit och vara nöjd, tror som sagt inte jag kommer att komma dit då jag vet att det inte handlar om vilja utan hur sockret påverkar hjärnan! 
Då jag började min livsstilsförändring klarade jag inte ens av att vara i samma rum då någon åt snacks, godis, fikade osv! Men nu kan jag som sagt sitta hungrig i samma rum utan att frestas så mycket att jag tar (då jag bestämt mig för att inte ta)! Fast jag fortfarande är sockerkänslig så är de inte alls lika starkt som för två år sedan, nu är det (oftast) jag som bestämmer över sockretmonstret och inte tvärtom! 😃👍🏼👊🏼
1
Emzon

Jag har följt dig på Instagram. Du gör ett fantastiskt jobb. Sista tiden har jag tänkt att jag borde tipsa dig om nåt som funkar för mig. Jag har inte ätit gluten på snart 1,5år pgr av min mage. Men nu efter jul bestämde jag mig för att välja bort allt som innehåller mjölk för att jag ville att min kropp skulle kunna ta upp en medicin lite bättre. Så allt jag äter hemma och i största möjliga mån "ute" oxå, är mjölkfritt. Inte laktosfritt utan mjölkfritt. Har bytt ut allt hemma till mjölkfritt smör, havre eller soya grädde, creme fraiche osv (tål havre) och till min stora förvåning så är jag inte alls lika hungrig/sugen längre. Sen när jag väljer att äta mjölkprodukter, tex en dag i stan, eller om man blir bjuden på mat så märker jag ganska snabbt att jag fort blir hungrig/sugen igen. Tänkte att det kanske vore något för din sockerkänslighet och mättnads känsla. Värt ett försök kanske😜 /Emzon