Nyårslöfte

Mitt nyårslöfte var att hålla mig ifrån snacks och fika i sex månader (har redan godislöfte från 7 april 2015)!

Varför valde jag det?
Joo för att jag började spåra helt, snacks började vara det enda jag tänkte på och kom på mig flera gånger med att smygäta (som jag sen berättade för sambon och er då jag valt att vara ärlig för min egen skull)! Så jag kände att jag behövde göra nå extremt och valde därför det som nyårslöfte! Som belöning så valde jag först en surfplatta men ändrade till en grej som gör att jag fortsätter att leva ett aktivt liv! Jag och sambon valde att få unna oss ett superfint tält som vi suktat efter, Fjällräven Keb Dome 3! Vi köpte det redan i slutet på april så vi hann prova lite lätt vintertältning med det (hade jag fuskat efteråt så hade jag bestämt att då måste vi sälja tältet)!

Det var betydligt jobbigare än vad jag trodde det skulle bli.. Första veckorna så saknade jag snackset enormt! Men efter någon månad började det lugna ner sig lite sen övergick det till den sociala biten, att inte kunna fika då någon fyller år osv! Då värmen kom så saknade jag glass enormt, men inte att jag ville trycka massa glass utan istället att njuta av en glass med flickvännen! Dom där två grejorna väntade jag mig inte att jag skulle sakna men blev såå glad att det i slutändan är det jag saknat mest! Ett mål jag har i livet är nämligen att komma så långt att jag kan sitta vid ett bord och fika med folk, ta en bulla och vara nöjd! Jag är såå långt ifrån det nu (nu tänker man bara på hur många kan man äta utan att äta tusen gånger mer än alla andra och bland det värsta är när folk lämnar på tallriken, hur kan man inte orka äta upp nå så gott!?)

Däremot så bytte jag ut ett begär/beroende till ett annat.. Pastamängden och antalet mjukmackor ökade, även shoppingen! Pga det så hände det inte så mycket på vikten som jag önskade men ca två kilo fick jag bort iaf!

Jag fick många kommentarer och personliga meddelanden om att regler för dom bara triggar dom och så är det garanterat för dom! Men alla är vi ju olika och personligen måste jag ha regler för annars spårar jag, då tar mitt begär över, därför sätter jag regler för mig själv.. Alltså inte för att straffa mig själv..

*Regler för kommande halvår:
•Ätardag två gånger i månaden
•Fika två gånger i månaden
•Max två stycken mjukmackor per dag
•Normal pastaportion
•Fortsätta med planerade ätardagar
•Rehabträning två gånger i veckan

Ätardagar = nu kommer det inte bli lika stora mängder som förr, kommer nästan att halvera mängden. Varför? Delvis för att jag åt sjukt stor mängd på min snacksdag (alltid äte mängder) men mest för att jag vill komma bort från att äta tills jag mår illa i flera timmar (ibland rent flera dagar)..

Fika = Tex när man är på besök hos någon, en glass en varm osv!

Planerade ätardagar = dagen jag får unna mig måste vara bestämd minst dagen innan! Varför? För att det var min räddning i början att få bort all impulsätning.. Det var inte ovanligt förr att jag fick ett sug och tex stod med händerna i bunken och knådade ihop chokladbollsmeten innan jag reagerade över vad jag faktiskt höll på med..

Rehabträning = därför jag väljer att lägga in rehabträningen som en punkt är för att jag inte alls kommit igång med den, kan räkna på en hand hur många gånger jag gjort den de senaste månaderna! Och jag vill ju verkligen bli bra i knäna igen för jag saknar löpningen enormt och så är det så många andra aktiviteter jag vill kunna göra! Största tröskeln för mig att göra ett sånt pass är för att det känns som att det inte ger något, det är ju så lätta övningar, men bara bita ihop och göra övningarna.

Förra gången hade jag som sagt Keb Dome 3 tältet som belöning och den hära gången har jag valt att belöna mig med ett ordentligt löpband!

Nu kör vi!