Överflödig hud

Det har nu gått lite över tre veckor sedan jag bestämde mig för att vara lite hårdare med kosten! 
 
Reglerna jag har (jag måste sätta upp tydliga regler annars fuskar jag):
*Ingen pasta, mjukbröd eller snacks (godislöfte har jag     haft över två år)! 
*Inte småäta på kvällarna och max 250kcal till            
  kvällsmålet!
*Jag dricker inte mina kalorier heller (syftar inte på  
  mellanmål nu), över två år sedan jag drack vanlig läsk..   Har även slutat med zero och light, dricker alltså inte  
  alls läsk.. Dricker mest vatten (ibland nån energidryck     men det är väldigt sällan)..
*Inte väga eller mäta mig förrän om fyra veckor!
 
När det gäller aktivitet har jag satt upp mål istället för regler för att jag lyssnar på kroppen (är kroppen slut så vilar jag):
*Promenad med hundarna 30min varje morgon!
*Tre stycken styrkepass varav två är rumpan och nedåt,   det är för att jag vill bygga upp med muskler inför    
  löpningen som jag försöker komma igång med igen..
*Två stycken väldigt korta löppass som jag ökar  
  eftersom..
*Tre stycken powerwalk..
 
Jag har inte vägt mig på tre veckor, i början var det väldigt jobbigt att inte väga sig då jag ville se resultat på vågen.. Men nu känner jag inget behov av att väga mig, jag har inte nått mitt mål så.. Men ska ändå bli intressant att väga och mäta mig nästa lördag, jag tror inte på stora förändringar då jag ändå ätit mycket och inte alls rört mig så mycke som jag hade velat.. 
 
Frågan är dock om jag någonsin kommer att nå mitt kroppssligamål, känner mig ärligt väldigt tveksam till det.. Mitt mål är att få en fast kropp men det känns ganska omöjligt med tanke på all överflödig hud jag har efter viktnedgången.. Huden har inte alls dragit ihop sig så mycket, inget om ni frågar mig men jag vet att den dragit ihop sig en del iaf.. Det är ca 1,5år sedan jag nådde min målvikt och visst har jag gått upp några kilo sen dess men tycker ändå kroppen haft lång tid på att dra ihop sig.. Jag ligger mellan två storlekar på kläder och måste ta den större pga all hud! 😕 Har varit i kontakt med en läkare om att få hjälp med huden men det vart nej, det räknas som skönhetsoperation.. Jag är superstolt över mig själv som gått ner allt på egen hand men hade jag valt att göra en magoperation så hade jag fått hjälp med överflödig hud.. Men jag hade troligtvis failat om jag hade kört på en magoperation, för då hade jag inte jobbat med hjärnan  (om varför jag gått upp i vikt, varför jag äte som jag gjort osv) så jag vet att jag tog rätt rätt beslut.. 
 
Jag får ofta frågan just om huden, har den dragit ihop sig osv.. Den har inte dragit ihop sig helt, långt ifrån.. Jag har alltid varit småtjock fast jag hållt på med både fotboll och hockey.. Då jag blev 18år så bodde jag själv (hade just slutat med fotbollen och hade bara hockeyn kvar) och gick upp 35kg på ett halvår.. Sen dess har jag kämpat i omgångar med att gå ner i vikt, vägt 105kg som mest (ev kanske mer också, inte så att man vägde sig dagligen).. Gått ner 20kg och sen gått upp 15kg osv.. Så huden har verkligen fått jobba mycket i 10års tid, är väl delvis därför den inte dragit ihop sig så bra.. 
Sammanfattning: Fast jag mår riktigt dåligt över all överflödig hud så mår jag betydligt bättre än då jag var tjock.. Energin och livsglädjen jag har nu är så guld värt! 🌟🌟🌟🌟 Sen har jag världens finaste tjej som får mig att känna mig supersnygg fast jag har all överflödig hud (yes, huden är som sagt väldigt jobbig för mig)! 👩‍❤️‍👩
2
Lotta

Alltså skojar Du???? Får de som gjort magoperation operation av huden men inte när man lyckats gå ner allt själv??? Isf tycker jag det är sjukt - tycker det borde vara tvärtom har man lyckats själv tycker jag OM man vill att man är värd en operation...

Svar: Hej! Jajjemen, så är det! Sen om dom får en eller två är beroende på vilket landsting (om jag minns rätt) som dom tillhör! Det tycker jag med!
aldrigmerafetto

Malin

Jag har själv gått ner ca 70 kg och har mycket lös hur på hela kroppen och iaf där jag bor, västra Götaland så handlar det bara att uppnå kriterier för överflödig hud. oavsett bakgrunden till det (gravid eller överviktig) så ska det vara 3 cm "överhängande hudflik" på magen och att man har ett normalt bmi (om möjligt beroende på hudmängd) eller andra hudirritationer i veck osv så är man kvalificerad för att få en bukplastik. Jag väntar dock tills jag är klar med barn. Hoppas du kan ordna det på något sätt men kan vara lönt att forska vidare på det :) lycka till