Sockerberoende

Jag har haft dåligt i magen så länge jag kan minnas men har inte orkat kolla upp det, tragiskt nog har jag valt att acceptera att min mage är kaos från morgon till kväll!

Men för några veckor sedan valde jag att ta tag i det och valde bort gluten genom att jag länge anat att det är boven! Det tog inte lång stund så märkte jag enorm skillnad, helt plötsligt hade jag så få toabesök att jag räknades till kategorin "normal"! Jag vart självklart glad, det var grymt skönt att slippa gå omkring med konstant uppsvälld och dålig mage! Men det tog inte lång tid tills jag började sörja, sörja att aldrig mer få äta allt som är gjort av vitt mjöl (pizza, vitt nybakad bröd osv)! Kroppen (hjärnan) började skrika efter det, de enda jag kunde tänka på!

I söndags hade jag min ätarkväll, jag sörjde och åt sånt magen inte klarar av men som hjärnan skriker efter! Dagen efter hade jag grym ångest och kände mig bakis som efter en rikti krogkväll, både fysiskt och psykiskt! Pulsen höjs, illamående, magen sväller och blir i uppror, kroppstemperaturen höjs, psyket far, torr i munnen osv

Lovade mig själv att inte äta någe mer snacks resten av månaden! Två dagar senare så bröt min förkylning ut som ja haft fram och tebax i tre veckor, jag bestämde mig på kvällen att jag allt skulle få tröstäta dagen efter (alla andra gör ju så när dom är sjuka så varför skulle inte jag få!?)! Sagt och gjort, jag köpte snacks dagen efter så fort sambon hade fare iväg på jobbet! Två dagar senare (igår) så är jag fortfarande sjuk så jag köpte snacks direkt sambon fare iväg på jobbet, det är ju fortfarande synd om mig! Men efter att ha ätit några timmar så frågade jag mig själv vad jag höll på med!? Jag hade brutit mitt eget löfte två ggr på samma vecka, som skyll hade jag att det var synd om mig för att jag var sjuk! Delvis sant MEN nu i efterhand vet jag att det var mitt sockerberoende som lurade mig! Skillnaden mellan jag och dom andra jag sett tröstäta då dom är sjuka är att dom tex köper en liten glassförpackning medans jag köper en påse wienerbröd, en förpackning chokladbollar, chips/daimtårta/kladdkaka/bullar osv!

Jag vill inget annat än att vara normal, kunna äta en bulla och vara nöjd! Men nej, jag är inte ens nöjd då bullfatet är tomt utan då vill jag bara ha mer!

Jag måste acceptera att jag är känslig för gluten och socker, har bara svårt att göra det just nu!

 
 
5
Anonym

Känner igen mig! En livslång kamp. Jag mår som bäst när jag helt varit utan socker och sötningsmedel ett längre tag...men jag har haft ett stört beteende med mat hela mitt liv. Lova att skriva varje gång det går åt h-vete så kanske du måste tänka en extra gång. Heja dig!!!

Svar: Hej! Ja det är verkligen inte roligt.. Starkt jobbat av dig! Jag har två ggr vart utan socker och sötningsmedel i 6 månader båda ggr men föll allti tillbaka och då var det helt kört.. Därför jag tillåte mig snacksdagar från v6.. Jag skriver varje gång jag har snacksdag och råkar faila, jag lovade mig själv då jag startade min Instagram (och blogg) att jag skulle vara ärlig.. Då sätter man en liten extra press på sig själv också! Tack för ditt meddelande och ursäkta grymt segt svar! MVH Ida
aldrigmerafetto

Anonym

Åh känner igen mig så mycket. Det är en slags ätstörning, som jag äntligen börjar få kontroll över. Man äter och äter och äter och sen får man fruktansvärd ångest 😔 Ska jag äta onyttigt måste jag till att börja med köpa väldigt lite, för finns det hemma äter jag allt. Sen lägga upp i en fin liten skål, så att det inte känns okej att moffa.

Svar: Hej! Bra jobbat av dig, det är "bara" att kriga på varje dag! Jobbigt men sant.. Ursäkta sent svar! MVH Ida
aldrigmerafetto

Sandra

Hej!
Har följt din resa länge på instagram och även läst din blogg...
Du är fantastisk som har gjort denna resa ❤️ Det är en daglig kamp och ständiga val.
Jag har själv gjort liknande. Vägde ca 90 kg och gick snabbt ner till ca 60-65 (fast på fel sätt)
Jag låg still där ett tag och sedan rasade ner så jag blev allvarligt sjuk (anorexia)

Jag har länge velat skriva till dig, men inte vågat eller velat lägga mig i...
Men din kost (vid viktnedgång ) var väldigt kalorifattig och gjord på ganska dåliga tillsatser... (Detta har du säkert hört)
Men hur ser din kropp ut inuti ?
Kroppen skadas vid kraftig viktnedgång ... ( jag såg frisk ut runt 60 kg men var skadad på insidan ) ....
Sen handlar allt i geunden om en ätstörning tyvärr. Jag hade/ har också socker cravings... Men man måste jobba på huvudet... Varför väljer jag att "över äta" hur flummigt detta nu låter, så mycket som hänt i livet speglar hur vår relation till mat är...
Jag förstår din ångest och tankar.... ❤️
Men jag hoppas du får mer hjälp och var rädd om dig !
Det låter som att jag försöker "hitta fel" men menar bara väl! 💕 Det finns mer hjälp att få, för det är ju uppenbarligen ett problem/ rädsla för dig.

Svar: Hej Sandra!
Vad roligt att du följer mig! :) Tack så mycket! :D Ja, det är verkligen det.. Daglig kamp..

Tråkigt å höra att det blev fel på sätt och slutade så dära, hoppas du mår bättre nu!

Jodå nog vet jag det, jag ville ju ha snabbt resultat! Jadu, me tanke på att jag levde på snacks innan jag började så tror jag inte att den blev sämre av att jag gick på shakes! :p

Yes yes, du har säkert sett att jag läst "Hjärnkoll På Vikten" riktigt bra bok.. :) MVH Ida
aldrigmerafetto

Emelie

Känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag lyckas enstaka dagar, sen är jag tillbaka med näven i sockerskålen igen. Jag hoppas du lyckas hitta tillbaka igen! Hur som helst vill jag tacka dig för ditt ärliga sätt att skriva, det inspirerar och gör det lite lättare att ta nya tag när man misslyckas och inte sjunka ner i "fan ta detta - jag ger upp". Keep on trying helt enkelt.

Svar: Hur går det för dig? Har du lyckats hålla dig ifrån sockerskålen lite längre? Det har jag, har lyckats hålla mig ifrån snacks i 22dagar! 😃 Oj vad glad jag blir av å höra att jag kan hjälpa dig lite! Jag hoppas du krigar på! ☺️
aldrigmerafetto

Anonym

Kämpa på! Känner också igen mig - ett ätstört beteende som skapar både fysiskt och psykiskt illamående. Jag tror att du hjälper många genom att vara ärlig om såna här saker!

Svar: Tack så mycke för peppen! 😃 Jag kämpar på! Då jag gjorde min Instagram så bestämde jag mig för att vara ärlig, dels för att inte lura mig själv och dels för att visa att en viktresa inte behöver vara perfekt! ☺️
aldrigmerafetto